בעידן המודרני רובנו אנשים מאוד עסוקים: משקיעים שעות רבות בעבודה, בלימודים, בטיפול בילדים ועוד. במקביל ישנה דרישה גוברת לשמור על מראה צעיר ואטרקטיבי באמצעות ניתוחים פלסטיים על מנת לשפר את הביטחון העצמי וההרגשה הכללית ולשמור על מראה צעיר ומושך. הבעיה: בשל אינספור המחויבויות והעיסוקים קשה להתנתק מהחיים לתקופה ארוכה על מנת לעבור ניתוח פלסטי.

הפתרון: "ניתוחי סוף שבוע" – נכנסים לניתוח ביום חמישי בשעות הערב וחוזרים לפעילות רגילה בתחילת השבוע, לאחר מנוחה בת יומיים-שלושה. אם בעבר הונחה המטופל לנוח ממושכות בבית ובשכיבה, הרי שכיום ידוע כי לאחר הניתוח עדיף לחזור לפעילות מהר ככל האפשר – עם הגבלות ייחודיות לכל ניתוח, כמובן.
חשוב לציין, כי למרות החזרה לתפקוד יומיומי רגיל, לרוב יש להקפיד להימנע מפעולות מסוימות, כגון הרמת משאות כבדים או תנועות קפיצה לאחר ניתוח הגדלת חזה. כמו כן, יש להקפיד ללבוש מכנסי לחץ לאחר שאיבת שומן.

כיצד מתאפשרת חזרה מהירה לתפקוד ולעבודה לאתר ניתוח פלסטי?

כיום ניתן לבצע ניתוחים רבים בהרדמה מקומית, ובמידת הצורך בתוספת טשטוש (סדציה). מדובר בניתוחים קצרים יחסית, הנמשכים לרוב עד שעה. הניתוח עובר ללא כאבים או סבל, וזמן ההתאוששות קצר. חשוב שהטשטוש יבוצע על ידי מרדים צמוד ומנוסה.
לחילופין, ניתן לבצע את הניתוח בהרדמה כללית קצרה ולא עמוקה בשילוב עם הרדמה מקומית של אזור הניתוח. היתרון בשיטה זו הוא התעוררות ללא כאבים.

בהרדמה כללית משלבים שלושה סוגי חומרים:

  1. חומר מרדים, שמשנה את מצב ההכרה.
  2. חומרים נוגדי כאב.
  3. חומרים שגורמים לאמנזיה (שכחה) של פרק הזמן של הניתוח.

כאשר משלבים הרדמה כללית קצרה עם הרדמה מקומית, ניתן להפחית את כמות החומרים נוגדי הכאב וכך לאפשר התאוששות מהירה לאחר הניתוח, ללא תופעות לוואי כגון הקאות והרגשה רעה.
לאחר מספר שעות של התאוששות ניתן להשתחרר הביתה.

חשוב מאוד להקפיד על ביצוע ההנחיות למנוחה בבית. בטיפול ובהדרכה נכונים ניתן למנוע כמעט לחלוטין את מרבית הכאבים שמופיעים לאחר ניתוחים. חשוב ביותר לקחת כדורים נוגדי כאבים בפרקי זמן קבועים, גם אם באותו רגע לא כואב. לא צריך להמתין לכאב עז. כמו כן, שילוב של תרופות נוגדות כאב הפועלות ע"י מנגנון שונה – לדוגמה תרופה אחת כל שש שעות ותרופה שנייה הניתנת כתוספת במידה שמופיעים כאבים בין המנות.
נוסף על כך, חשוב לקחת את התרופות רק לפי הוראת הרופא ורק במינון המומלץ! אסור לעבור את המינון הרשום ללא התייעצות עם הרופא.

אילו "ניתוחי סוף שבוע" קיימים כיום?

  • שאיבת שומן בהיקף קטן עד בינוני מאזור המותניים או הירכיים: הניתוח מבוצע בהרדמה מקומית בשילוב טשטוש. הניתוח מתחיל בהזרקה של תמיסת מים פיזיולוגיים עם חומר להרדמה מקומית ואדרנלין. תפקיד האדרנלין הוא לכווץ את כלי דם במטרה למנוע דימום ולהאריך את משך השפעתם של חומרי ההרדמה המקומית.
  • הגדלת חזה עם שתלים קטנים (באופן יחסי לממדי האישה): הניתוח מבוצע בהרדמה כללית קצרה בתוספת הרדמה מקומית באזור החתך בקפל התת-שדי, וכן בשילוב הזרקה של חומר להרדמה מקומית לנקודות מיוחדות בשד, במטרה למנוע כאב במהלך הניתוח וכן במשך שעות רבות לאחריו. השילוב של הרדמה כללית קצרה ולא עמוקה עם הרדמה מקומית טובה עובד היטב, וההתאוששות דומה מאוד להתאוששות מהרדמה מקומית עם טשטוש.
  • הצמדת אוזניים: הניתוח נמשך כשעה וכולל הרדמה מקומית לאוזניים שהיא מאוד יעילה וקלה לביצוע, בתוספת טשטוש קל. לאחר הניתוח לרוב אין כאבים וניתן לחזור לחיים רגילים כבר בתחילת השבוע.
  • גניקומסטיה, ניתוח הקטנת שדיים לגבר: ישנן מספר שיטות ניתוח, ובמקרים רבים ניתן לבצע את הניתוח על-ידי שאיבת שומן.
  • "ניתוחי סוף שבוע" שכיחים נוספים הם מיני מתיחת בטן (Tummy Tuck),ׂ אשר מבוצע בהרדמה כללית קצרה וההחלמה ממנו מהירה; ניתוח הרמת עפעפיים, המבוצע בהרדמה מקומית; וניתוח הרמת צדי גבות, המבוצע בהרדמה מקומית עם אפשרות לשלב טשטוש קל.

מתי לא ניתן לבצע ניתוח פלסטי כ"ניתוח סוף שבוע"?

לא ניתן לבצע ניתוח כ"ניתוח סוף שבוע" בשני מצבים עיקריים:

  • כאשר מדובר בניתוח כואב או בניתוח המצריך תקופה החלמה ממושכת יותר, כגון ניתוח מתיחת בטן, ניתוח הקטנת חזה או שאיבת שומן גדולה.
  • כאשר נדרש זמן רב יותר עד לשיפור במראה לפני הופעה בציבור. זאת בשל נפיחות ושטפי דם עקב ניתוח מתיחת פנים או ניתוח עפעפיים עליונים ותחתונים.

שיטת "ניתוחי סוף שבוע" מתאימה לניתוחים מסוימים. לא ניתן לצפות להחלמה מהירה בכל המקרים, ולכן חשוב להתייעץ עם פלסטיקאי מומחה, שיסביר מתי זה ניתן ומתי זה פחות מתאים.