breast

נשים המגיעות לעבור ניתוח שחזור שד בעקבות כריתה מלאה או חלקית של שדן – נמצאות בשלב האחרון שהליך הטיפולי הכרוך בסרטן שד. הליך שהחל באבחון, המשיך בקביעת הדרך הטיפולית המיטבית והסתיים בניתוח להסרת הגידול ממאיר.

ניתוח שחזור שד, הנעשה בידי פלסטיקאי ונמצא בסל הבריאות הממלכתי – נועד להשיב לשד ממנו הוסר גידול באופן חלקי או מלא את המראה הרגיל והטבעי. מכיוון שלניתוח זה משמעות רבה לא רק להחלמה הפיזית של הגוף אלא גם (ובעיקר) להחלמה הנפשית ולשיפור דימוי הגוף שנפגע, הוא נחשב לחלק בלתי נפרד מהטיפול במחלה.

את הניתוח לשחזור שד ניתן לבצע מיד לאחר הניתוח להסרת הגידול או להסרת השד כולו, כך שהרופא הפלסטיקאי נכנס לחדר הניתוח מיד לאחר שהכירורג הסיר את הגידול הממאיר, כך שהמטופלת מתעוררת מהניתוח עם שד משוחזר. אך הוא גם יכול להתרחש חודשים רבים אחרי ניתוח הסרת הגידול. ההחלטה על כך נלקחת על ידי המטופלת במשותף עם הרופא המלווה אותה.

אופיו האסתטי של ניתוח לשחזור שד אינו משפיע על המשך הטיפול במחלה ולא על יעילות הטיפולים הנדרשים או על סיכויי ההחלמה. כמו כן, אין ביכולתו להפריע לגלוי של תאים סרטניים במקרה שהמחלה חוזרת.

איך משחזרים שד?

:בפני מי שעומדות לפני שחזור שד ישנן 2 אפשרויות

1. שחזור שד אלו-פלסטי: ניתוח שבו נעשה שימוש בשתלים מלאכותיים.
2. שחזור שד אוטולוגי – שבו נעשה שימוש ברקמות בריאות של המטופלת מאזורים אחרים בגופה כגון: עור, גב או ישבן.

ואולם, למרות שהבחירה איזו טכניקה תיושם ניתנת לשיקולה של המטופלת, קיימים גם נתונים נוספים בהם יש להתחשב, כגון: נתוני רפואיים רלוונטיים, האם הניתוח מבוצע במעמד הכריתה או בסוף הטיפול במחלה, וכמובן גם בניסיון של המנתח הפלסטי.

יתרונותיו וחסרונותיו של שחזור שד מרקמות גוף טבעיות

על אף שמדובר בניתוח מורכב וממושך, ניתוח שחזור שד שעושה שימוש ברקמות גוף של המטופלת מבטיח את התוצאה האסתטית והטבעית ביותר של השד. בנוסף, שימוש בטכניקה הזו מבטיחה אפשרות כי בתוך תקופה של שנה או שנתיים תחזור התחושה לשד המשוחזר. התוצאה המושגת תעמוד גם במבחן הזמן מכיוון ששד משוחזר, העשוי מרקמות טבעיות מתבגר בדומה לשד המקורי.

חסרונותיו של ניתוח שחזור שד מרקמות טבעיות נובע בעיקר מאורך הניתוח הנדרש (כשמונה שעות), ומתקופת ההחלמה הארוכה משמעותית מניתוח שחזור באמצעות שתלים.  גם הסיכוי לסיבוכים גבוה יותר. ניתוח שכזה דורש מהמנתח להיות בעל מיומנות רבה – ולכן לא כל מנתח יכול לבצע ניתוח כזה. חסרון נוסף קשור בכך שבמקרה שייווצר צורך בניתוח שחזור שד נוסף – לא ניתן יהיה לבצע אותו.

ניתן גם לראות חסרון בעובדה כי ניתוח שחזור העושה שימוש ברקמות בריאות מגוף המטופלת אינו מומלץ לביצוע במעמד הכריתה, בעיקר אם המשך הטיפול יחייב הקרנות. הקרנות עשויות לפגוע בתוצאת השחזור ולכן מטופלת שתרצה לשחזר באמצעות רקמות מגופה תצטרך להמתין עד לגמר ההקרנות.

לקבל את ההחלטה הנכונה

ישנם יתרונות רבים לביצוע שחזור מיידי של השד לאחר הכריתה, על פני שחזור מאוחר יותר – גם בהיבט הנפשי לפיו המטופלת מתעוררת מהניתוח עם שד משוחזר וגם בהיבט הפיזי הקשור באורך הצלקת ואיכות העור של השד החדש.

אך ההחלטה מתי ואיזה ניתוח לבצע נתונה בידה של המטופלת. לא מעט נשים מעדיפות לדחות את ניתוח השחזור של שדן למועד מאוחר יותר מפאת העומס הרגשי המלווה את גילויי סרטן השד ואת ההתמודדות הכרוכה בכך.

ההמלצה הכי טובה שניתן להעניק לנשים המתמודדת עם הצורך לקבל החלטות אלה הוא להיות מלווה על ידי מומחים בתחום ולהיוועץ בשלושת הגורמים המטפלים בה: הכירורג הפלסטי המומחה בשחזורי שד, האונקולוג המטפל בה והכירורג-שד שיסיר את הגידול.