רפואה פלסטית ושפתיים

השפתיים הן האיבר הבולט ביותר בפנים: המבנה, ההדגשה, הגודל, הצורה והשימוש בגוונים יוצרים את ההבלטה וכן את הניגוד בינם לשאר העברים בפנים. מי מאיתנו לא הייתה רוצה שפתיים למופת כמו של הכוכבות ההוליוודית: חושניות, יפות, מושלמות  ואדומות כמו של מרלין מונרו או בשרניות, בעלות לב סימטרי במרכזן כמו של אנג'לינה ג'ולי. "כיום נשים רוצות את התוצאה האידיאלית רוצות להיות דומות לסטאריות. באמצעות קצת התערבות במה שהטבע יצר, ניתן להגיע לתוצאות מהפכניות" טוען ד"ר אריק זרצקי, מבכירי הרופאים בתחום הכירורגיה הפלסטית והאסתטית בישראל, מומחה למיקרוכירורגיה מנהל השירות לשחזורים אורטופלסטיים מורכבים במרכז רפואי מהמובילים בישראל ובעל מרפאה לכירורגיה פלסטית במגדל 'סי טאוור' באשדוד.

בכדי ליצור דגש מיוחד על השפתיים, לעצב אותן ולמשוך את מירב תשומת הלב ניתן להשתמש בטכניקות שונות של איפור או שמא לפנות לטיפולים אסתטיים. לפני שמתחילים לאפר את השפתיים, חשוב מאוד לטפח אותם, איך עושים זאת? באמצעות שימוש מושכל בלחות, כגון וזלין או חמאת שיאה כדי למנוע יובש וקילופים כאובים ועל מנת שהשפתיים יראו בריאות ויפות.

 כבר לפני אלף שנה מיליוני בני אדם הבינו את יופיין של השפתיים, כאשר הבליטו אותן באמצעות צמחים שונים שהיוו דאז את השפתון והגלוס. כיום יש מספר דרכים להבליט את השפתיים ולהעניק להן נופח באמצעות איפור. הדרך הראשונה ושכיחה ביותר הינה תיחום השפתיים ליצירת צורה מושלמת ומניעת הנזילה של השפתון. התוחם צריך להיות בצבע זהה לזה של האודם. לדברי אלכס בכרך, מאפרת מקצועית בסלון שמלות הכלה והערב 'ריקי דלאל': "בשום פנים ואופן לא משאירים את התוחם בצורת פס מסביב לשפתיים כיוון שממש אין צורך לראות אותו. אנו מושכות את התוחם פנימה וממלאות איתו את השפתיים".

 הגדלת שפתיים

על מנת להגדיל את השפתיים יש להשתמש בתוחם שפתיים בגוון בינוני, לא בהיר מידי ולא כהה מידי. אם התוחם בהיר מידי, הדבר יהווה עדות לכך שהגדלתן אותן ואילו אם התוחם כהה מידי, זה יקטין את השפתיים בצורה משמעותית יותר. כיצד מתחילים? יש לצאת מקו השפתיים כמילימטר, כך שקו התיחום יהיה צמוד לקו השפתיים ולא בתוכו. לאחר ששרטטתן את התיחום ומילתן את השפתיים בתוחם, יש להכהות במקצת את זווית השפתיים בעזרת אודם בגוון יותר כהה ובאמצע השפתיים להניח טפיחות אודם בהיר יותר. מעל הכל, יש למרוח ליפ-גלוס מנצנץ, בכדי ליצור אשליה של נפח וזוהר.

 תיקון שפתיים

אצל רובנו השפתיים, בדומה לשאר חלקי הגוף השונים, אינן סימטריות במרב האחוזים. התפקיד העיקרי של איפור השפתיים הוא יצירת שפתיים שוות וכן סימטריות. על מנת ליצור "תיקון לשפתיים" יש לשרטט את השפתיים מ"הלב" הפנימי במרכז השפה העליונה ומשם להמשיך כלפי זוית הפה. "חשוב ביותר לשים לב לסימטריה. כיוון שאם השפה התחתונה גדולה יותר מהעליונה, יש להגדיל את העליונה ולהיפך. אם צד אחד עבה יותר מהצד שממולו ננסה לאזן את זה בכך שנעבה את הצד השני" מסבירה המאפרת המקצועית אלכס בכרך.

 איפור שפתיים למראה צעיר

השפתיים מגיעות לשיא גודלן רק בגיל הבגרות המוקדמת, לאחר מכן, בגילאי 30-40 הן מתחילות להצטמק. עם הזמן נוצרים קמטוטים וחריצים מסביב לשפתיים. על מנת להתגבר על מכשול זה, יש למרוח פריימר לשפתיים לפני האיפור שיכין את השפתיים לאיפור, יצמצם את עומקם של הסדקים והקמטוטים באזור השפתיים ובכך גם ימנע את זליגת השפתון. לאחר מכן, מומלץ להשתמש בתוחם שפתיים עמיד שלא נמרח ולשרטט את התיחום הנכון. לבסוף, יש להשתמש באודם מוצק לא שומני, בעדיפות לאחד שיהיה עמיד, כדי שלא ינזל לחריצים שמסביב לשפתיים ועדיף להימנע מגלוס.

 להדגיש רק חלק אחד בפנים

על מנת ליצר דגש מיוחד על השפתיים ולמשוך את מירב תשומת הלב יש להשתמש בצבעיים דומיננטיים יותר בשאר חלקי הפנים. לדוגמא על מנת להדגיש את השפתיים יש לאפר אותן בצבע בולט, למשל אדום או בורדו ואילו את העיניים יש לאפר בצבעים עדינים יותר באופן לא בולט, כמו גם על מנת שהאיפור לא יהיה אגרסיבי מידי ולהפך הוא הנכון. אם רוצים להדגיש את העיניים, יש להשתמש באודם בהיר או ליפ-גלוס עדין.

 הדרך השנייה לטפח את השפתיים הינה פנייה לטיפול אסתטי או במילים אחרות לפלסטיקאי מומחה. הפנייה לטיפולים למטרות אסתטיות, הן בקרב גברים והן בקרב נשים, הינה שכיחה יותר כיום. ניתן לומר כי למעלה מ-70% מאנשים היום עברו, יעברו או רוצים לעבור טיפול אסתטי זה או אחר. עובדה, זו הביא לכדי כך שתחום הרפואה האסתטית התפתח מאוד במיוחד בשנים האחרונות. כיום,  ישנן מספר שיטות לעצוב  שפתיים – מילוי שפתיים/ עיבוי שפתיים זאת באמצעות הזרקה של חומרים שונים הממלאים את השפה ומקנים לה צורה ונפח, הזרקה של חומצות, חומרים טבעיים, מלאכותיים ואפילו שתלים.

 חומצה היאלורונית

חומצה זו הינה חומר טבעי הנמצא בסחוס וברקמותיהם של בעלי החיים. החומצה ההיאלורונית ידועה גם בשמותיה המסחריים רסטילן, ג'ובידרם ועוד. עיצוב השפתיים באמצעות חומרים אלו זו עמיד לפרק זמן של בין חצי שנה לשנה, זאת לפי ניסיוני.

יתרון חומרים אלו הוא בכך שהם זמינים (מזרקים מוכנים על המדף, ללא צורך בהכנה, תבחין אלרגיה או קרור)

הם מאוד אמינים עם מעט תופעות לואי

נוחים מאוד להזרקה ולכן ניתן לעצב את השפה בצורה מושלמת

החומרים החדשים מכילים חומרי הרדמה מקומית ולכן ההזרקה פחות כואבת

 חומרים טבעיים בעיצוב שפתיים

חומרים הנלקחים מגופו של המנותח לרבות שומנים ורקמות. ביצוע הזרקה של חומרים אלו הינה מורכבת יותר ומקשה על עיצוב מדויק של השפה. כמו כן, לעיתים החומרים הטבעיים נספגים בגופו של הפרט בשנית ובדרך כלל יש צורך בסידרה של הזרקות על מנת להגיע לתוצאה טובה.

חומרים מלאכותיים בעיצוב שפתיים

החומרים הנפוצים ביותר כיום הם סיליקון וביואלקמיד. הם מאפשרים עיצוב קל של השפתיים ועמידים לאורך זמן. אולם חומרים אלו עלולים לעורר בעיות רפואיות בעתיד. לדבריו של ד"ר זרצקי "חשוב לנקוט משנה זהירות ולהתייעץ עם רופא מומחה בתחום שיסביר על תופעות הלוואי והסיכונים בהזרקה של חומרים אלו לגוף". עוד הוא מוסיף ומציין כי: "מילוי השפתיים הוא אומנם הליך פשוט, אולם אינו מתאים לכל אחת על כן החשיבות הנוספת בייעוץ עם מומחה בתחום. לגבי הגודל אז על הגודל אין להתווכח כל אחת לפי הרצון והתפיסה שלה מה יפה בעיניה. יש הרוצות שפתיים בשרניות יותר ויש הרוצות פחות בשרניות ומבנה יותר עדין".

הזרקת שתלים וחומרים אחרים

ישנם מספר תכשירים מסחריים של שתלים לשפתיים. השימוש בהם מומלץ רק במקרים מיוחדים. יש לשקול את היתרון מול הסיכונים של שימוש בשתלים קבועים.

ומה לגבי הגברים?

ד"ר זרצקי: "למרות הפופולאריות של הטיפולים האסתטיים למיניהם לרבות מילוי קמטים, שאיבת שומן ועוד בקרב הגברים עיבוי שפתיים עדיין נחשבת לפעולה נדירה יחסית. רוב רובם של החפצים ב"שיפוץ" השפתיים הן נשים בגילאים שונים לרוב 30-50.