אריק זרצקי עם לקוחת בוטוקס

טוקסין הבוטולינום – שמוכר בעיקר בשם בוטוקס, למעשה בארץ קיימים שני תכשירים – דיספורט ובוטוקס. החומר נמצא בשימוש נרחב למדי ע"י המין האנושי, למגוון מטרות שהמפורסמת שבהן היא כמובן הצערת מראה הפנים.

כיצד פועל החומר?

הטוקסין בוטולינום, אשר מופק מחיידק שנקרא קלוסטרידיום בוטולינום (חיידק הנקנקת האנארובי), מנטרל את השחרור של האצטילכולין, מוליך עצבי שנמצא בסינפסות שמחברות עצבים ושרירים. בדרך זו עוצר חומר זה הפעלת שרירים מסוימים (אותם שרירים באזור אליו הוזרק הבוטוקס).

תיקון עין עצלה

הטוקסין בוטולינום בודד וזוהה כבר בסוף המאה ה-19, ובשנות ה-70 של המאה הקודמת החל לשמש את המין האנושי.

השימוש הראשון היה תיקון עין עצלה ופזילה. אחד משני הרופאים שעשו זאת היה פרופסור ישראלי בשם פנחס נמט (השני היה אמריקאי בשם ד"ר אלן סקוט), ותוך כדי השימוש בבוטוקס התגלה כי חומר זה לא רק מתקן עין עצלה אלא גם מטשטש קמטי הבעה.

שימושים נוירולוגיים

כאמור השימוש הנרחב ביותר בבוטוקס הוא לטשטוש והעלמה של קמטי הבעה במטרה להקנות לפנים מראה צעיר יותר וחיוני יותר, אולם כדאי לדעת כי מדובר בחומר רב תועלת ויקר ערך גם במסגרת טיפולים נוירולוגיים שונים.

כך למשל ניתן למנוע בזכותו ספסטיות של הגפיים או של שרירי הצוואר (כלומר את התופעה של התכווצויות בלתי רצוניות) בקרב חולים שעברו שבץ מוחי.

מניעת הזעת יתר

בעיה נפוצה נוספת שבוטוקס עשוי להיות פיתרון אפקטיבי עבורה הינה הזעת יתר.

חלק נכבד מהאוכלוסייה סובל מהזעה מוגברת בבתי השחי, בכפות הידיים ובכפות הרגליים, וכתוצאה מכך ממבוכה רבה, פגיעה בדימוי העצמי ולעתים אף הימנעות מאינטראקציות חברתיות שונות.

הזרקת בוטוקס חוסמת את האותות שהמוח משגר אל בלוטות הזיעה, כך שבעצם הבלוטות לא "יודעות" שהן צריכות לפעול. כמובן שמדובר במינונים מדויקים במיוחד, שכן נטרול מוחלט של ההזעה עלול לפגוע בגוף (זיעה, כידוע, תורמת לצינון הגוף וכן לסילוק פסולת ממנו).

הפחתת כאב

ישנם מחקרים שגילו כי בוטוקס עשוי להיות אפקטיבי גם כמשכך כאבים, ובפרט במקרים של מיגרנות או בעיות נוירולוגיות). מחקרים אחרים הניבו תוצאות שונות, אולם גם כך ישנם רופאים שנעזרים בטוקסין הבוטולינום לשם הפחתת הכאב ובכל מקרה נמשך המחקר בתחום.

תסמונת השלפוחית הרגיזה

תסמונת השלפוחית הרגיזה – שבאה לידי ביטוי ברצון לתת שתן בתדירות גבוהה מהרגיל ובפרק זמן קצר מאוד בין הופעת הרצון לבין מתן השתן (כך שלעתים האדם כלל לא מספיק להתפנות באופן רצוני) – הינה תופעה שפוגמת במידה בלתי מבוטלת באיכות החיים. בוטוקס עשוי להפחית את היקפה, וזאת אם הוא מוזרק אל שלפוחית השתן ומעכב שחרור אצטילכולין בה וכתוצאה מכך שריר השלפוחית מתכווץ פחות.

אסתטיקה

כאמור השימוש העיקרי של הבוטוקס הוא לטשטוש קמטי הבעה במצח, בצידי העיניים ובין הגבות. מדובר בקמטים שהם תוצר של פעילות שרירית ולא של מבנה העור המשתנה עם השנים.