בחורה עם חוט מטר אחרי ניתוח הקטנת חזה

מתוך אתר הבריאות zap doctors zap

הקטנת חזה: הגודל כן קובע

חזה גדול מדי לא תמיד יפה, ועלול להוות בעיה רפואית, תפקודית, אסתטית ואף נשית. מתי מומלץ לבצע ניתוח הקטנה ומהו חידוש ה-orbishape ?

women bruest

מאת : ד"ר אריק זרצקי– מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית

עבור נשים רבות, חזה גדול עלול להוות בעיה רפואית, תפקודית ואסתטית. מן ההיבט הרפואי, חזה גדול עלול לגרום לכאבי גב, כתפיים וצוואר. נשים בעלות חזה גדול סובלות מ"חריצים" בכתפיים כתוצאה מכתפיות החזייה, וגם מפטרת קשה לטיפול, באזור שמתחת לשדיים.

מבחינה תפקודית, חזה גדול מהווה פגיעה משמעותית באיכות החיים היום יומית, ומהווה קושי בפעילות ספורטיבית. לפן הבריאותי מתווסף גם היבט נפשי וחברתי: שדיים גדולים עשויים לגרום לבעיות פסיכולוגיות אצל האישה או הנערה המתבגרת. המודעות לגודלו החריג או למראהו, עלולה לגרום להסתגרות חברתית ולהימנעות מפעילות גופנית.

באיזה גילאים מומלץ לבצע ניתוח להקטנת חזה

מומלץ לבצע ניתוח להקטנת חזה רק לאחר שהשדיים מפסיקים לגדול באופן סופי. בדרך כלל, הניתוח מבוצע רק לאחר שהמועמדת מגיעה לגיל 18 ולסוף תהליך הגדילה.

מתי לא מומלץ למטופלת לגשת לניתוח להקטנת חזה?

במקרים של השמנת יתר, לא הייתי ממליץ למטופלת לעבור הליך זה, מכיוון שיש צורך בהרזיה ובירידה במשקל, עוד טרם הניתוח. כמו כן, נשים שמעשנות באופן קבוע, חייבות להפסיק לעשן כשבועיים לפני הניתוח, כדי למנוע סיבוכים הקשורים בעישון.

מה כוללת הפרוצדורה הניתוחית

ניתוח הקטנת חזה מתבצע תחת הרדמה כללית, ונמשך כשלוש שעות. במהלך הניתוח, מסירים חלק מרקמת השד ומקטינים את מעטפת העור סביבה. בכל ניתוח של הקטנת חזה, מבצעים גם הרמה של החזה ומעצבים את צורתו מחדש, עד להגעה לתוצאה אסתטית אופטימלית.

מהם הסיבוכים האפשריים העלולים להיגרם מהניתוח

הסיבוך השכיח ביותר שעלול להיגרם מניתוח להקטנת חזה הוא היפרדות תפרים, תופעה שמופיעה בעיקר באזור התחתון של רקמת השד. הטיפול במצב זה כולל החלפות חבישה – ובדרך כלל הפצעים מחלימים במהרה. סיבוכים נוספים שעלולים להיגרם דומים לאלה העלולים לצוץ אחרי כל ניתוח: זיהום, דימום, א-סימטריה ואובדן תחושה בפטמה – אך אלה די נדירים. חשוב לציין כי לניתוחי הקטנת חזה ישנו שיעור הצלחה מאוד גבוה, ובדרך כלל שביעות הרצון של המנותחות גבוהה ביותר, בשל השיפור הדרמטי באיכות חייהן.

האם יש גבול ליכולת ההקטנה

מידת ההקטנה נקבעת לפי מבנה הגוף של המטופלת, וכן על פי רצונה האישי. אכן ישנה מגבלה במידת הקטנת החזה שניתן לבצע – ולא ניתן להגיע לגודל שד מאוד קטן, כיוון שיש לשמר את אספקת הדם התקינה לפטמה.

מה כוללת ההחלמה מהניתוח?

לאחר הניתוח, נדרש אשפוז של לילה אחד. תקופת החלמה מהניתוח עומדת על כעשרה ימים, שבהם יש להימנע מפעילות גופנית מאומצת. יחד עם זאת, אין הגבלה כלשהי על תפקוד יום-יומי רגיל, על עבודה משרדית או על נהיגה. לאחר הניתוח יש ללבוש חזיית ספורט למשך חודש.

מהם החידושים האחרונים בתחום ניתוחי הקטנת החזה?

כיום ישנו מוצר חדש ומהפכני לניתוח להקטנת חזה: מערכת OrbiShape ("החזייה הפנימית"). מדובר בפיתוח ישראלי של חברת אורביקס, ובמוצר שבו משתמשים בזמן הניתוח עצמו. הרעיון שעליו המוצר מבוסס: העברת משקל השד מהעור למבנים גרמיים יציבים של דופן בית החזה. בניתוח, מוכנסת לגוף יריעת סיליקון עדינה, המתקבעת בתוך רקמת השד באמצעות חוטים. תפקידה של מערכת זו הוא לתמוך ברקמת השד ולמנוע נפילה של החזה לאחר הניתוח.

ד"ר אריק זרצקי הוא מומחה לכירורגיה פלסטית אסתטית ומשחזרת, מנהל היחידה למיקרוכירורגיה ואחראי על ניתוחי הקטנת חזה במרכז הרפואי תל אביב,איכילוב .