הכנות לקראת ניתוח חזה

לחזה יש השפעה רבה על הדימוי העצמי אצל נשים רבות, גם בשל המיקום הבולט בגוף וגם לנוכח הזיהוי של השדיים עם נשיות וחושניות. החזה הנשי משתנה לאורך השנים. סיבה אחת היא הגיל שלמשל מחליש את רקמות השדיים וגורם להן לצנוח, סיבה שנייה היא הריונות, לידות והנקות שגורמים לחזה להתמלא ולהתרוקן ועל כן לא להישאר כפי שהיה, ועוד סיבה אפשרית היא עליות וירידות במשקל. בנוסף חזה גדול הוא גם חזה כבד אשר משפיע על היציבה ועלול לייצר כאבי גב ומצוקות פיזיות אחרות. כשמשלבים את כל העובדות הנ”ל קל להבין מדוע ניתוחי חזה – הגדלה, הקטנה ו/או הרמה – זוכים לפופולריות רבה, ויש לכך עוד גורם: ההצלחות המרשימות, ובפרט כשההליך הכירורגי מופקד בידיים מיומנות ומנוסות.

בעמוד זה תמצאי סקירה מקיפה של הניתוחים השונים לשינוי החזה כך שהוא ייראה בדיוק כפי שאת רוצה שהוא ייראה. בין השאר תמצאי תשובות לשאלות כמו מתי נדרש כל הליך, מהו התזמון האידיאלי, איך מתוכנן הניתוח, מה כוללת ההיערכות לקראתו, כיצד הוא מתבצע בפועל ואיך תיראה ההחלמה בעקבותיו. על בסיס המידע הנ”ל תוכלי להעריך עד כמה כדאית האופציה של ניתוח פלסטי בחזה עבורך ולהחליט האם להגיע למפגש ייעוץ ספציפי עבורך.

איך בעצם תוכלי לדעת אם ניתוח חזה ישפר את איכות חייך?

חשוב להדגיש: במרבית המקרים אישה שחשה כי החזה שלה קטן מדי / גדול מדי / נפול אכן תיתרם מניתוח מתאים. הדימוי העצמי כאמור מושפע במידה רבה מגודל וצורת השדיים, ואם יש פער בין המצוי לרצוי כדאי לסגור אותו. יחד עם זאת יש גם מקרים שבהם התבוננות מקצועית אובייקטיבית של מנתח פלסטי ותיק מובילה להמלצה דווקא לא לנתח. כמו כן ישנם מצבים שבהם איש המקצוע מעריך שהמענה הנכון ביותר לקושי הנפשי של האישה שיושבת מולו הוא לאו דווקא ניתוח פלסטי. בהתאם כדאי להגיע למפגש ייעוץ שבו הרופא יכול גם להתרשם מהפרופורציות בין החזה לבין שאר הגוף וגם להקשיב לך עם מלוא תשומת הלב הנדרשת – ובמקביל להקשיב לחוות הדעת המקצועית.

באיזה גיל או שלב בחיים נכון לעבור הרמת / הגדלת / הקטנת חזה?

התשובה לשאלה זו מורכבת:

א. הקטנת או הגדלת חזה בגיל צעיר – השדיים מסיימים את ההתפתחות שלהם פחות או יותר בגיל 17 (ייתכנו כמובן הבדלים בין בחורות שונות). בהתאם אין טעם לעבור ניתוח חזה לפני גיל זה, ולמעשה בדרך כלל כדאי לחכות עוד שנה. מצד שני, כשמדובר על הקטנת חזה, אין טעם לסבול (גם בהיבט הפיזי וגם בהיבטים חשובים אחרים כמו זה החברתי והנפשי) – ולכן אם כדאי לבצע את ההליך הכירורגי, ברוב המקרים עדיף לעשות זאת בלי עיכובים מיותרים. בכל מקרה אצל בחורות צעירות הבשלות הרגשית ומידת השפעת הסביבה נבחנות בקפידה.

ב. הגדלת או הרמת חזה אחרי הריונות והנקות – התקופה שבה מתפתחים חיים ברחם ולאחר מכן התינוק או התינוקת ניזונים מחלב האם מייצרת תמורות משמעותיות בחזה. בפרט ייתכנו התרוקנות שלו, כלומר פער בין גודל המעטפת לבין הנפח של השדיים, וכן צניחה של ממש. הרמת ו/או הגדלת חזה מספקות מענה אפקטיבי, אבל בדרך כלל אם מתוכננים הריונות נוספים ההמלצה תהיה להמתין עד להשלמת יצירת המשפחה. סיבה אחת לכך היא שניתוח חזה עלול לפגום ביכולת ההנקה (לא לעתים קרובות, אבל אי אפשר להתעלם מכך), וסיבה שנייה היא שההיריון הבא ישנה שוב את השדיים ועלול לחבל בתוצאות ההליך הכירורגי.

הכנות לקראת ניתוחי הגדלת חזה, הרמת חזה והקטנת חזה

הכנות לקראת ניתוח חזה

ההיערכות לקראת הסוגים השונים של ניתוחים בחזה דומה.  מרכיב אחד הוא כמובן תכנון מדויק של ההגדלה, ההקטנה ו/או ההרמה – כדי להגיע לממדים האופטימליים ולצורה המחמיאה ביותר. ההחלטות מתקבלות בשיתוף פעולה בין המטופלת לרופא, כשבשנים האחרונות ההעדפה הרווחת היא ליצור מראה שגם אחרי השינוי נראה טבעי.

מרכיב שני הוא בדיקות – גם בדיקות דם כלליות וגם צילום חזה ו/או ממוגרפיה, בהתאם לגיל האישה ולפרמטרים רפואיים נוספים. כשישנן מחלות רקע, נכנס לתמונה גם הרופא שמטפל בהן על-מנת לספק חוות דעת לגבי הכשירות לעבור הליך כירורגי.

לקראת הניתוח עצמו חובה להפסיק לעשן במשך 3 שבועות לפחות. הסיבה: בסיגריות יש כימיקלים מזיקים שמקשים על הגוף להתאושש ובנוסף עלולים לגרום להצטלקות בולטת. כמו כן יש להפסיק להשתמש בתרופות שמדללות את הדם, כמובן לאחר התייעצות עם רופא.

כמה זמן נמשכים ניתוחי חזה?

ניתוח חזה אורך בין שעה לשלוש, בהתאם למורכבות. הגדלת חזה נחשבת לפשוטה ביותר ואילו הרמת חזה עם שתלים עשויה להימשך זמן רב יחסית. בכל מקרה ההליך הכירורגי מתבצע תחת הרדמה מלאה.

לצורך הגדלת חזה יוצר המנתח הפלסטי מעין כיסים, מתחת או מעל לשריר החזה, ואז מניח בתוכם את השתלים. הקטנת חזה מבוססת על הסרת רקמות עור עודפות. לעתים יוקטנו גם העטרות כדי לשמור על פרופורציות מתאימות. גם בניתוח הרמת חזה מוסרים עודפי עור כדי שניתן יהיה להדק את השד ולהחזיר לו את הזקיפות. במקרים אלה ייתכן גם צורך להזיז את מקומה של הפטמה.

צלקות אחרי ניתוחים בחזה

מספר הצלקות ואורכן תלוי בהיקף השינוי הדרוש. באופן עקרוני החתכים המתבצעים בניתוח הם סביב כל עטרה, מהפטמה מטה אל הקפל התת שדי ולעתים גם לאורך קפל זה. מנתח פלסטי מיומן יקפיד על מינימום חתכים ועל דיוק מרבי, כך שהצלקות לא יתבלטו יתר על המידה. במרבית המקרים הן מיטשטשות עם הזמן ולא מורגשות כלל – אבל אי אפשר לדעת בוודאות מראש, שכן כל גוף מגיב אחרת לפעולות כירורגיות. חשוב לשמור על האזור מפני חשיפה לשמש.

החלמה בעקבות ניתוח פלסטי בחזה

בחלק מהמקרים נשארת המטופלת לאשפוז של לילה אחד, ולפעמים ניתן לחזור הביתה כבר ביום הניתוח. בימים הראשונים ייתכן כאב מסוים, בדרך כלל יש נפיחות באזור החזה וגם שטפי דם מקומיים. תופעת לוואי אפשרית אחרת היא אובדן תחושה או רגישות יתר.

החזרה לשגרה צריכה להיות הדרגתית. לעבודה אפשר לחזור לרוב תוך 10 ימים עד שבועיים, אבל מפעילות גופנית מאומצת יש להימנע כחודש. בפרק זמן זה גם אסור לשכב על הבטן, ובדרך כלל ייעשה שימוש בחזיית ספורט ייעודית.

סיבוכים אפשריים (נדירים למדי): זיהום, דימום, נמק בעטרה או בפטמה, קופסית (רקמה צלקתית סביב שתל שגורמת לכאב), דליפה משתל וא-סימטריה.

כמה זמן מחזיקות מעמד התוצאות?

לאחר כשבוע תוכלי להתחיל להתרשם מהשינוי לטובה – שיושלם תוך כ-3 חודשים. באופן טבעי שינויים בחיים ישפיעו גם על החזה החדש, אבל אם התזמון היה נכון, ואם הניתוח בוצע ע”י מנתח פלסטי מומחה ואת שומרת על אורח חיים בריא – המראה המרשים והמחמיא יישמר למשך שנים רבות מאוד, ואיתו גם השיפור בדימוי העצמי.