אישה לאחר ניתוח מתית בטן תופסת את המכנס

רקמות עור עודפות הן תופעה נפוצה לאחר ירידה משמעותית במשקל. בדרך כלל לעודפי עור אלה מראה רפוי ורופס, ועל כן במידה רבה הם מונעים מהאדם ליהנות מתוצאות הדיאטה. במיוחד עלולה להיווצר פגיעה בדימוי העצמי כשעודפי העור מרוכזים באזור הבטן. ניתוח מתיחה מספק מענה אפקטיבי מאוד לבעיה – ומשלים את השינוי שהחל עם השלת הקילוגרמים העודפים. גם במקרים אחרים שבהם ישנם עודפי עור בבטן, למשל אחרי הריונות ולידות, הליך כירורגי שמבוצע ע”י מנתח מיומן מהווה פתרון מושלם.

עודפי עור בבטן

מדוע נוצרים עודפי עור בבטן?

העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף שלנו. אחת התכונות החשובות ביותר שלו היא היכולת להתמתח, והיא באה לידי ביטוי כשעולים במשקל העור נמתח ומתרחב בצורה מהירה יחסית. לעומת זאת ההתכווצות לא תמיד מהירה והיא מושפעת מגורמים רבים ובהם הגיל, גודל ההתכווצות הנדרשת(או כמות המשקל שהופחת) ועוד. לעור שלנו 3 שכבות: החיצונית נקראת אפידרמיס והיא דקה למדי, האמצעית היא הדרמיס והיא זו העבה ביותר ומתחת לה השכבה השלישית – שומן תת עורי. כשאנחנו מתבגרים, האפידרמיס הופכת לעוד יותר דקה, הדרמיס נחלשת וישנם פחות סיבי אלסטין שמקנים לעור את הגמישות הנדרשת כדי להתכווץ באופן יעיל. תופעה נוספת שמתרחשת בגילאים מבוגרים היא ירידה בכמות הקולגן, חלבון שאחראי לחוזקו של העור – והתוצאה: עודפי עור בבטן שצונחים כלפי מטה ונראים כמו סינר לא מחמיא במקרה של הרזיה משמעותית.

באילו מקרים הסרת עודפי עור בבבטן אפשרית ומתי לא מומלץ לעבור ניתוח?

הסרת עודפי עור מהבטן אפשרית כשהבריאות הכללית תקינה והמשקל הוא בטווח הנורמה המומלצת או מעט גבוה יותר. הניתוח מתאים גם לגברים וגם לנשים ובדרך כלל הוא מתבצע באמצע החיים (החל מסביבות גיל 30-35 ועד 50-55).

ההליך הכירורגי לא מומלץ למי שסובל מעודף משקל משמעותי. במקרים אלה נדרשת קודם כל דיאטה, או לחילופין ניתוח בריאטרי שיוביל להשלת הקילוגרמים המיותרים, ורק לאחר מכן, כשהמשקל יתייצב, אפשר יהיה להסיר את עודפי העור מהבטן.

הכנה לקראת הסרת רקמות עודפות מהבטן

טיפול בעודפי עור בבטן הוא תהליך שמחייב מוכנות רגשית וכאמור בריאות פיזית. השלב הראשון הוא מפגש ייעוץ עם המנתח הפלסטי – מפגש לא מחייב שבמהלכו בוחן איש המקצוע את כמות רקמות העור העודפות, את מידת הרפיון, את איכותו של העור (פרמטר חשוב מאוד לניבוי סיכויי ההצלחה של הניתוח), את מצב השרירים באזור הבטן ועוד.

על בסיס מידע מקיף זה ניתנת ההמלצה האם כדאי לעבור ניתוח, ואם התשובה חיובית אפשר לתכנן את ההליך האופטימלי. בכדי לוודא בריאות כללית תקינה יבוצעו בדיקות רפואיות שונות לרבות ספירת דם, תפקודי קרישה, כימיה ובמידת הצורך גם א.ק.ג או צילום חזה.

לקראת מועד הניתוח עצמו מתבקשים המנותחים והמנותחות להפסיק לעשן (לפחות 3 שבועות, על-מנת לעזור לגוף להתאושש מההליך הכירורגי ללא קשיים מיותרים) וכן להפסיק להשתמש בתרופות ובתוספים שמדללים את הדם (פרק הזמן נקבע בהתייעצות עם רופא המשפחה).

בכל מקרה תינתן תשומת לב גם לפן הרגשי. כדאי לזכור שהסרת עודפי עור בבטן היא ניתוח לכל דבר, על כל המשתמע מכך, כולל סיבוכים אפשריים (נדירים) ורופא בעל יושרה מיידע את המטופלים גם לגביהם. כמו כן נדרשת אחריות – לשמור על המשקל התקין ולא להשמין.

מהלך הניתוח

ניתוח הסרת עודפי עור בבטן נמשך בדרך כלל שעתיים עד שלוש, בהרדמה מלאה. הוא מתבצע באמצעות חתך רוחבי בחלק התחתון של הבטן, ודרכו מפריד המנתח את רקמות העור מהשרירים, לאורך ולרוחב הבטן, תוך כדי השארתו של הטבור על מעין “אי בודד”.

לאחר שהעור מופרד מהשרירים ניתן כמובן להסיר את הרקמות המיותרות. אם כמות העור העודפת קטנה יחסית, החתך יהיה גם כן קצר יותר והניתוח יימשך זמן מועט יותר.

החלמה בעקבות הסרת רקמות עור עודפות מאזור הבטן

גם תקופת ההחלמה תלויה בהיקף רקמות העור העודפות. בדרך כלל יישארו המנותחים לאשפוז של לילה אחד, ולאחר מכן יתאוששו בהדרגה במשך כ-10 ימים עד שבועיים. בפרק זמן זה חשוב לאפשר לגוף לנוח, אבל במקביל גם להתהלך בבית – כדי להפחית את חומרת תופעות הלוואי העיקריות שהן כאבים ותחושת אי נוחות באזור המנותח.

לאחר מספר ימים מוצאים את הנקזים שנשארו בבטן, ומתחילה הקלה של ממש. בדרך כלל יש להשתמש בחגורת בטן במשך כחודש, ובתקופה זו חשוב להימנע ממאמצים גופניים קשים. כבר לאחר כ-3 שבועות, כשהנפיחות יורדת, אפשר לראות את התוצאות החיוביות, ולאחר כחודש-חודשיים נוספים מושלם השינוי המשמעותי לטובה במראה הבטן.

אולי יעניין אתכם גם: