רפואה אסתטית

הרמת עפעפיים אמנם שייכת לקטגוריית הניתוחים האסתטיים, אולם יש לה גם השלכות, חיוביות כמובן, על הראייה של המטופלים. מדובר בהליך שמבוצע בהצלחה מרשימה אבל יחד עם זאת עלולים להתרחש סיבוכים מסוימים בעקבות הניתוח, וחשוב להיות מודע גם אליהם. בעמוד זה תמצאו מידע מפורט אודות הרמת עפעפיים תחתונים, הרמת עפעפיים עליונים, הקשר בין ניתוחים אלה לבין יכולת הראייה והסיכונים שטמונים בניתוחים הנ”ל.

מתי נדרשת הרמת עפעפיים תחתונים?

ניתוחי עפעפיים מותאמים ספציפית לכל מטופל או מטופלת – ישנם מצבים שבהם נדרשת הרמת העפעפיים התחתונים בלבד, מצבים שבהם מומלצת הרמת העפעפיים העליונים בלבד ומצבים שבהם כדאי להרים את כל העפעפיים (וגם מצבים שבהם אפשר להסתפק בהרמת עפעף אחד בלבד מתוך ה-4).

עפעפיים תחתונים שזקוקים להרמה הם בדרך כלל לא רק שמוטים אלא גם נפוחים, וזאת עקב הצטברות של שומן באזור זה (שיוצר את מראה ה”שקיות” מתחת לעין). הצטברות השומנים לא רק יוצרת מראה מבוגר אלא גם מגבילה את שדה ראייה, מצמצמת את מפתח העין ועלולה לגרום גם לדלקות בעין.

באילו מקרים כדאי לבצע הרמת עפעפיים עליונים?

צניחת עפעפיים עליונים היא בעיקר תוצאה של עודפי עור ו/או היחלשות שרירים (שתפקידם הוא להחזיק את העפעפיים). עודפי העור עלולים לכסות חלק מגלגלי העיניים ועל כן לפגום בשדה הראייה. סיכון נוסף הוא דלקות חוזרות ונשנות של לחמית העין (קרום שקוף שעוטף את החלק הלבן של העין ומרפד את החלק הפנימי של העפעף. בין תפקידיה של הלחמית: לשמור על לחות באמצעות ייצור דמעות וריר והגנה על החלקים הרגישים בעין מפני חיידקים).

עוד כדאי לדעת שאמנם במרבית המקרים ניתוח עפעפיים מבוצע בגיל מבוגר שכן הצטברות השומן מתחת לעפעפיים התחתונים, היחלשות השרירים באזור וצניחת רקמות העור הן תופעות שהאימפקט שלהן בא לידי ביטוי הולך וגובר עם השנים, אבל ישנם גם מצבים שבהם פעוטות סובלים מצניחה של עפעפיים – במקרים אלה הפגיעה העיקרית היא עין עצלה ובמצבים נדירים ישנה גם סכנת עיוורון.

מהלך ניתוח עפעפיים והשפעתו על הראייה

על-מנת להרים עפעפיים עליונים שצנחו הפעולה הנדרשת היא הסרת עודפי עור, וזאת באמצעות חתכים בקפלים האופקיים הטבעיים של כל עפעף. אם הרופא שמבצע את הניתוח זיהה גם חולשת שרירים, הם יחוזקו תוך כדי ניתוח באמצעות מתיחתם.

על-מנת לטפל בנפיחות של העפעפיים התחתונים (אחד מהם או שניהם), הסרת השומן המיותר מתבצעת באמצעות שאיבה. גם במסגרת ניתוח הרמת עפעפיים תחתונים תיתכן מתיחה של שריר אשר זקוק לחיזוק ו/או הסרת רקמות עור עודפות.

אורכו של הניתוח תלוי במספר העפעפיים שיש לטפל בהם ובפעולות הנדרשות ספציפית עבור כל מטופל או מטופלת. במרבית המקרים אין צורך בהרדמה מלאה וניתן להסתפק בהרדמה מקומית עם טשטוש. לאחר תקופת החלמה צפוי שיפור, לעתים ניכר, ביכולת הראייה – בזכות העובדה שגלגל העין כבר לא מכוסה בחלקו על-ידי העפעפיים.

סיבוכים שעלולים להיווצר לאחר ניתוח הרמת עפעפיים

ניתוחים להרמת העפעפיים מתבצעים בהצלחה מרשימה, הן מבחינה אסתטית והן מבחינה תפקודית, אבל כאמור כמו בכל הליך כירורגי עלולים להיווצר סיבוכים. סיבוך אפשרי אחד הוא אובדן תחושה באזור (באופן זמני), סיבוך אחר הוא ראייה כפולה (גם כן באופן זמני) ועוד סיבוך שעלול להיגרם הוא עיניים מגורות ויבשות. במקרים אלה מומלץ להתייעץ עם אופטומטריסט מנוסה.