ניתוחי חזה.

חזה סימטרי, זקור במידה ובעל פרופורציות נכונות יכול להעניק בטחון ותחושת נשיות אמיתית עבור כל אישה בעולם. לכן, לא פלא שניתוחי חזה הפכו לספינת הדגל של הניתוחים האסתטיים בשנים האחרונות ובכלל. אם גם את התעניינת, מתעניינת או שסתם בא לך להבין איך זה עובד – ברוכה הבאה למדריך המלא והמקיף אודות ניתוח חזה.

במאמר הבא ננסה להבין ולפשט את התהליכים השונים שכרוכים בניתוחי חזה, על סוגיהם השונים. נעבור את השלבים לפי סידרם, החל משלב הייעוץ, דרך הניתוח עצמו ועד ההחלמה והחזרה לשגרה. אך ראשית, לפני שאנחנו יוצאים למסע לעבר ניתוח החזה שיתאים גם לך, כדאי שנעשה סדר ונבין אילו ניתוחי חזה קיימים כיום.

סוגי ניתוחי החזה הקיימים

ניתוחי חזה הם בין הניתוחים האסתטיים המבוקשים ביותר בעולם ובארץ. חשוב לדעת כי ניתוחי חזה הם שם כולל למספר ניתוחים שונים, להם מטרות שונות, קהל יעד שונה וביקוש שונה. ניתוחי החזה העיקריים הקיימים היום הם:

השלב הראשון – בחירת המנתח ופגישת ייעוץ

כמו בהרבה דברים אחרים בחיים, ההתחלה חשובה ויכולה לקבוע דברים רבים להמשך הדרך. כך גם בניתוח חזה – בין אם הניתוח המבוקש הוא הקטנת חזה, הגדלת חזה או הרמת חזה, השלב הראשון בתהליך הוא בחירת המנתח. חשוב לקבל המלצות, לבדוק את הניסיון המקצועי וכמובן מעל הכל לבחור ברופא מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית בעל ניסיון קבלות.

ד"ר אריק זרצקי עונה על כל הקריטריונים האלו ועל עוד הרבה יותר. לכן לאחר בחירה בד"ר זרצקי תוכלי להגיע לפגישת הייעוץ החשובה בלב רגוע, שלם ושקט. בפגישת הייעוץ תקבלי את כל הפרטים החשובים אודות הניתוח, תוכלי לשאול את כל השאלות הרלוונטיות ולקבל הסבר על התהליך בכללותו. בנוסף, הרופא לוקח בפגישה את מידות החזה ונעשית סימולציה התואמת את התוצאה הרצויה על פי סוג הניתוח. למשל, בניתוח להגדלת חזה ייבחרו סוגי השתלים הרצויים, תיערך הדגמה עם השתלים השונים וייערך תיאום ציפיות.

בהתאם לבקשת הרופא ועל פי מצבה הרפואי של המטופלת, יילקחו גם בדיקות דם ובדיקות נוספות כגון בדיקת אא"ג מגיל מסוים, וזאת על מנת להבטיח בריאות תקינה לקראת הניתוח.

למי ניתוחי חזה יתאימו?

ראשית, חשוב מאוד להפריד בין שני סוגי סיבות עיקריות שבגינן פונות נשים לניתוחי החזה השונים – סיבות רפואיות וסיבות אסתטיות. לעיתים רבות הרווח הוא כפול, שכן ניתוח להקטנת חזה יכול לפתור גם בעיה רפואית כגון כאבי גב וגם בעיה אסתטית של חזה גדול מדי ולא פרופורציונאלי.

כמו כן, במידה והסיבה היא אסתטית בלבד – כמובן שכל ניתוח בא לפתור בעיה אחרת. ניתוח להקטנת חזה יתאים לאלו הסובלות מחזה גדול מדי ורוצות חזה קטן ומעוצב יותר, ניתוח להרמת חזה יתאים לאותן נשים הסובלות מחזה נפול וכן הלאה.

פרמטרים חשובים נוספים בהתאמה לניתוחי חזה:

  • מומלץ לבצע ניתוחי חזה רק לאחר גיל 18, כאשר השדיים מפסיקים לגדול.
  • במקרים של השמנת יתר ולפני ניתוח להקטנת חזה, יש צורך בהרזיה לפני הניתוח.
  • נשים רבות בוחרות לבצע ניתוחי חזה לאחר סיום תכניות הילודה שלהן, מפאת שינויים הורמונליים שעלולים לשנות את תוצאות הניתוח.
  • יש צורך להפסיק לעשן ולשתות משקאות אלכוהוליים כשבועיים לפני ואחרי ניתוח חזה.

הכנות אחרונות לקראת ניתוח חזה

שלושת ניתוחי החזה המבוקשים ביותר הם ניתוח להקטנת חזה, הרמת חזה והגדלת חזה. כל שלושת הניתוחים הללו מתבצעים תחת הרדמה כללית ואורכם נע בין שעה לשלוש שעות.

הכנות לפני ניתוח חזה כוללות בין היתר:

  • כמו לפני כל ניתוח המצריך הרדמה כללית, יש לצום 8 שעות לפני הניתוח.
  • בערב שקודם לניתוח, מומלץ לנוח היטב ולישון ללא חזייה.
  • מומלץ להסיר כבר בערב שלפני את כל התכשיטים ולשמור במקום בטוח בבית.
  • לא ניתן לקיים את הניתוח בזמן המחזור החודשי, כמו גם אם המטופלת חולה או חשה ברע.

התהליכים והטכניקות של ניתוחי החזה השונים

ניתוח הגדלת חזה: הרופא המומחה מבצע סימון של האזורים המיועדים לטיפול, לאחר מכן על מיטת הטיפולים מתחילים בניתוח לאחר ההרדמה. הרופא מבצע חיתוך לצורך הכנסת השתל, לרוב מתחת לקפל השד במקום המוסתר ביותר האפשרי. חשוב לציין שני שיטות למיקום השתל כאשר אחת היא מעל השריר והשנייה מתחת לשריר, פרט זה נקבע בין הרופא והמטופלת מבעוד מועד, בהתאם לרצונות, לשאיפות ולמצב הרפואי של המטופלת. לאחר ההכנסה של השתל עוברים לשלב התפירה של החתך. לעיתים תהיה צורך בחבישה ולעיתים בחזייה ייעודית בלבד.

ניתוח הקטנת חזה: לאחר סימון החזה במקומות הרלוונטיים ותהליך ההרדמה, מסיר הרופא את החלק הרצוי מרקמת השד על מנת להביא אותו לגודל המתאים. בנוסף, הרופא מקטין את קוטרה של העטרה ואם יש צורך מסיר את העור העודף. המטרה בניתוח זה היא תוצאה של חזה מוקטן, מוצק ומעוצב יותר שיתאים לפרופורציות הגוף.

ניתוח הרמת חזה: לאחר סימון המקומות הרלוונטיים להרמת החזה ולאחר תהליך ההרדמה, הרופא מבצע חיתוך או חיתוכים מינימליים ככל האפשר סביב העטרה ובהתאם לגודלו של החזה. החזה מורם ומעוצב מחדש, אם יש צורך נעשית גם הסרה של שומן או החדרת שתלים כאשר לאחר מכן ממוקמת מחדש הפטמה והרופא תופר בחזרה את החתכים כנדרש.

חשוב לציין שבמקרים רבים מתבצע שילוב בין שני ניתוחי חזה שונים, מה שעלול להאריך את זמן הניתוח אך בדרך כלל מומלץ, מכיוון שזה חוסך ניתוח נוסף והרדמה כללית נוספת.

מה הם הסיכונים ותופעות הלוואי של ניתוח חזה?

חלק מהסיכונים שבניתוחי החזה השונים כוללים בין היתר:

  • היפרדות התפרים
  • צלקות
  • אובדן תחושה או נמק בפטמה
  • בעיות בהנקה
  • זיהומים או דימומים
  • א-סימטריה בולטת

סכנות וסיבוכים אלו מחזקים כמובן את הצורך לבצע ניתוחי חזה רק אצל רופא מומחה ובעל ניסיון רב ועשיר כמו ד"ר אריק זרצקי.

תהליך ההחלמה מניתוחי חזה

לאחר ההתאוששות מההרדמה הכללית, השגחה של מספר שעות ובדיקות שנועדו לוודא שהכל תקין, ניתן לחזור הביתה כבר ביום הניתוח.

בשבוע הראשון שלאחר ניתוחי החזה השונים, צפויה תחושת אי-נוחות שמלווה בכאבים והגבלות גופניות מסוימות, ניתן להיעזר בשלב זה במשככי כאבים, במנוחה ובעזרה מהמשפחה. לאחר מספר ימים כבר תרגישי הרבה יותר טוב ובשבוע השני כבר יחול שיפור ניכר בהרגשה. מומלץ לישון על הגב וללבוש חזייה ייעודית תומכת.

לאחר תקופה של כ-3 שבועות רוב הנשים כבר יוכלו לחזור לעבודה ולשגרה מלאה. יש לשמור עדיין על זהירות ולהימנע מפעילות ספורטיבית מאומצת בחודש שלאחר הניתוח. לתוצאות הסופיות כדאי להיאזר בסבלנות, שכן הן יגיעו רק לאחר תקופה של כ-3 חודשים.

לסיכום – על מומחיות, מקצועיות וניסיון

יש דברים, כמו למשל הבריאות שלנו, איתם לא משחקים. כאשר אנו רוצות לעבור ניתוח חזה הכולל הרדמה כללית וסיכונים נוספים, עלינו להיות בטוחות שאנו פונות לאדם המקצועי והמנוסה ביותר. מומחה שיעניק לנו את הסיכוי הגבוה ביותר להגיע לתוצאות הניתוח שעליהן חלמנו.

ד"ר אריק זרצקי הינו מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית ומנהל השירות למיקרוכירורגיה במרכז הרפואי איכילוב. בין היתר במסגרת תפקידו באיכילוב ,הוא אחראי על ניתוחי החזה השונים.