ניתוח מעקפים חדשני של דרכי הלימפה המבוצע בטכנולוגיה מיקרוסקופית מתקדמת

בצקת לימפטית, מצב שנקרא גם לימפאדמה, עלולה לפגוע בגפיים ולגרום למצוקות בריאותיות חמורות. טכנולוגיה מיקרוסקופית מתקדמת מספקת מענה אפקטיבי מאוד למצוקה זו, משפרת את איכות החיים במידה ניכרת ובמקרים מסוימים עשויה אפילו להציל רגל מכריתה. בעמוד זה תמצאו הסברים לגבי הניתוח החדשני ומידע מפורט אודות הלימפאדמה וסכנותיה.

ניתוח מעקפים חדשני של דרכי הלימפה המבוצע בטכנולוגיה מיקרוסקופית מתקדמת

מהן הסכנות בבצקת לימפטית?

למערכת הלימפה תפקיד חשוב מאוד בגוף: היא זו שאוספת את הנוזלים העודפים שנמצאים בתווך שבין התאים ומחזירה אותם אל מערכת הדם. תוך כדי פעולה זו בלוטות הלימפה מסננות את הנוזל ומסלקות ממנו חיידקים, תאים סרטניים, נגיפים וסוגים נוספים של פסולת.

תיפקוד לקוי של המערכת החשובה עלול להוביל ללימפאדמה. במצב זה  הנקרא גם בצקת לימפטית, ישנה הצטברות יתרה של נוזל לימפטי בחללים שבין התאים, בעיקר בידיים או ברגליים (אם כי תיתכן בצקת גם בחזה, בגב, בבטן ובפנים). לימפאדמה ביד מגבילה את היכולת להפעיל אותה. הצטברות נוזלים ברגליים פוגעת בניידות ועלולה אף לחייב כריתה של חלק מהרגל. נזק נוסף הוא סיכון מוגבר להופעת זיהומים בעור וקושי ניכר לרפא פצעים.

איך מתבצע הניתוח החדשני בטכנולוגיה המיקרוסקופית המתקדמת?

על-מנת לתקן את התפקוד הלקוי של מערכת הלימפה ולנטרל את הנפיחות המסוכנת, פותח הליך כירורגי חדשני – ניתוח מעקפים שמבוסס על מיקרוסקופ ייחודי.

באמצעות הליך זה ניתן לחבר את דרכי הלימפה (שהגודל שלהן הוא פחות ממילימטר) ישירות אל הוורידים באזור הפגוע. בדרך זו נוצר מעקף, וכך הנפיחות הקיימת מתפוגגת ובנוסף מובטחת פעילות לימפטית תקינה, כך שגם לא תיווצר נפיחות חדשה. על מידת השכלול של ההליך מעיד נתון מרשים במיוחד: המעקף ההכרחי נעשה עם חוט ומחט עדינים אפילו יותר משערה של אדם!

באופן טבעי לא כל כירורג אמון על ביצוע הניתוח המורכב שמחייב מיומנות גבוהה מאוד. בבית החולים איכילוב בוצע ניתוח שכזה אצל אישה בת 58, שסבלה מלימפאדמה בעקבות הוצאת גידול ממאיר מהרגל. ביחד עם הגידול הוצאו מהרגל גם תאי עצב ושריר ובלוטות לימפה, ולכן נוצרה בצקת עצומת ממדים שהקשתה על האישה ללכת ופגעה באיכות החיים שלה. את הניתוח המורכב ביצעו ד"ר אריק זרצקי וד"ר דניאל קידר, וכבר לאחר שבועיים הנפיחות אצל המטופלת, ירדה ביותר מ-5 ס"מ. "זה מרגיש כאילו הסתובבתי עם משקולות של ארבעה קילוגרם ברגל, וביום אחד הן הוסרו", תיארה האישה את התחושות לאחר הניתוח. "הרגל הפכה להיות קלילה כמעט כמו אצל רקדנית בלט".

מדוע נוצרת לימפאדמה?

אצל האישה שעברה את הניתוח החדשני באמצעות הטכנולוגיה המיקרוסקופית המתקדמת –  הסיבה ללימפאדמה הייתה כמוזכר ניתוח קודם להוצאת גידול סרטני שחייב גם פגיעה במערכת הלימפה.

גורם אפשרי אחר לבצקת לימפטית הוא פגם מולד במערכת, ובמקרה כזה ההגדרה הרפואית היא לימפאדמה ראשונית. כמו כן תיתכן פגיעה במערכת החשובה עקב ניתוחים אחרים, מחלות (למשל אי ספיקה ורידית כרונית), הקרנות, כוויות, זיהומים, טראומות ואפילו היעדר תנועה לפרק זמן ארוך.

חשוב להדגיש שלימפאדמה עלולה להיווצר גם מספר שנים אחרי ניתוח. בכל מקרה כיום כבר אפשר לטפל בה ביעילות רבה ובבטחה, בזכות ניתוח המעקפים החדשני.

אולי יעניין אותך גם