ניתוחי חזה

ניתוחי חזה פלסטיים לנשים וגברים

קיימים לא מעט נושאים הנוגעים ליופי וטיפוח, שבהם רב הנסתר על הגלוי. בהם מיתוסים לא נכונים ואמונות לא נכונות. ידוע לכל כי טיפוח אישי חשוב לכולנו. איפור, אודם, בשמים, קרמים, תסרוקות יפות, חזות מטופחת אומרת עלינו הרבה מאוד ומשפיעה על הסביבה ועל אנשים אותם אנו פוגשים. כידוע מעבר לשגרת הטיפוח, רבים מביעים עניין בשיפור הגוף גם בדרכים נוספות. החל מביצוע הזרקות לקמטים, דרך חומרי מילוי וכלה בניתוחים פלסטיים. אולי שמעתם על המיתוסים לגבי הקטנת חזה, שהוא אחד הניתוחים שמאחוריהם נטוו מיתוסים שונים ומשונים. נסקור וננסה לחשוף את כל מה שצריך לדעת על ניתוח הקטנת חזה. בדקנו מהם המיתוסים, מהי האמת ומהן חצאי האמיתות על ניתוחי הקטנת חזה ונשמח לשתף גם אתכן.

מיתוסים על הקטנת חזה- אחת ולתמיד מה נכון ומה לא?

ישנם אנשים המחזיקים בגישה שאומרת בערך כך. ניתוח פלסטי, כל ניתוח פלסטי, זה משהו שמתאים אך ורק למבוגרים. מכך, ניתן לכאורה להסיק שגם ניתוח הקטנת חזה מתאים אך ורק לנשים מבוגרות. האם זה באמת נכון, או שאולי לא? אין ספק כי טיפול זה חשוב מאוד בעיניהן של נשים מבוגרות, על כך אין וויכוח. נשים אשר עברו את התקופה בחיים שבה הן מקדישות את מיטב זמנן לגידול הילדים (בלי קשר לקיומה או אי קיומה של קריירה ברקע). עבור נשים שמעדיפות לסיים את תקופת ההריונות, ההנקות וכיוצא בזה, בהחלט אין כל רע לפנות למומחה ברפואה פלסטית לצורך עיצוב החזה בגילאי 40, 45 או 50 ויותר. עם זאת גם עבור נשים צעירות, הטיפול עשוי להתאים. למעשה, צעירות רבות פונות ומבקשות לעבור ניתוח הקטנת חזה. הניתוח אינו מתאים לנערות, אך יכול להימצא מתאים גם לנשים שעומדות לפני גיוסן לצבא.

מתי להקטין, המשמעות של הגיל

משיחות עם מטופלות, עם נשים השוקלות לבצע ניתוח להקטנת החזה וכן עם מנתחים פלסטיים עולה התמונה הבאה. את ההקטנה ניתן ואפשרי לבצע באם מדובר באישה שאצלה החזה כבר סיים את התפתחותו. יש לדעת כי לכל גיל יש את היתרונות ואת החסרונות שלו ונוכל להצביע על כמה מן היבטים. למשל, עבור אישה הסובלת מכאבי גב וצוואר, לניתוח בגיל צעיר יש תועלת רבה מאוד. יש משמעות רפואית ברורה, שאותה מכירה היטב המערכת הרפואית בארץ. מכיוון שהשפעת הטיפול יכולה להיות רפואית ופיזיולוגית ולא רק אסתטית, אין לשלול בשום אופן טיפול גם בגילאי העשרים ואף לפני כן.

אך מסתבר שגם המיתוס שהניתוח מתאים לנשים יותר מבוגרות לא בהכרח תלוש מן המציאות. בגיל מבוגר יותר, ניתן בהחלט לשלב בין הקטנה של החזה לבין ביצוע הרמה. בנוסף, ניתן לשלב גם עם טיפולים נוספים שמועילים לנשים שעברו הריונות. מה למשל? למשל, מתיחת בטן –  שילוב מבוקש למדי שבהחלט נפוץ. כדאי להוסיף כי כאשר מדובר במטופלת צעירה צפויים בהמשך החיים שינויים במבנה החזה. זוהי תוצאה טבעית של ההיריון והלידה. משום כך, יש נשים שמעדיפות לדחות את הטיפול לאחר תקופת ההריונות. זה צעד שצריך להישקל על רקע כאבים אורתופדיים שאולי קיימים.

הרבה יותר מטיפול אסתטי

לעומת כמעט כל יתר הניתוחים והטיפולים האסתטיים, להקטנת חזה יש משמעות בריאותית ואורתופדית  משמעותית. מטופלות רבות מתארות תחושות של הקלה, הפחתה או הפסקה בכאבי גב וצוואר ושיפור באיכות החיים. מסתבר כי התועלת ידועה היטב ברפואה וקופות החולים בהחלט מפרסמות זאת.

עבור אחוז ניכר מהנשים בעלות החזה הגדול (עניין שהוא לרוב גנטי) ישנן השפעות נלוות למשקל העודף. השפעה אחת, שאיננה היחידה הינה יצירת עומס על הגב, על השכמות, על הצוואר. יש נשים שהתרגלו בשל כך לכפוף את גופן. יש תופעה מוכרת אך פחות מדוברת, של הזעת יתר תחת השד (באזור הקפל). אפשרי אפילו תופעה של פטרת במיקום זה. משקל השדיים עשוי בהחלט להציק כאשר רוצים לנהל חיים פעילים, בפעילות גופנית. נשים עימן שוחחנו גילו גם כי הסימנים הנוצרים על הכתפיים באזור הרצועות של החזיה, יוצרים כאב ואי נוחות רבה. בכל הדברים הללו, אפשר לצפות לא סתם להקלה שולית. השינוי באיכות החיים הוא בהחלט דרמטי. זו מציאות מוכחת וכלל לא מיתוס ומופרך.

המיתוסים על הקטנת חזה שנוגע לכיס שלך

המיתוס שניתוח פלסטי הוא פריבילגיה, מותרות שכל אישה צריכה לממן בעצמה הוא לעיתים מופרך. אמנם, במרבית הניתוחים הפלסטיים לא קיים כיסוי ברפואה הציבורית אך בהקטנת חזה המצב שונה. מובן מאליו שכל אישה בעלת חזה גדול יכולה לממן את הניתוח מכיסה הפרטי אבל אחוז גדול מקרב הנשים הללו תוכלנה לעבור את הטיפול ללא עלות. כאשר ישנו מצב רפואי, אם האישה סובלת מכאבים, אם יש השפעה על עמוד השדרה ואם יש השלכות אורתופדיות, יש שתי אפשרויות חשובות. אפשרות אחת היא לפנות לקופת החולים. כאשר קופת החולים מאשרת, ניתן לעבור את הניתוח בבית חולים ציבורי. קופת החולים מממנת זאת בדומה לכל ניתוח מקובל שאיננו פלסטי. אפשרות אחרת קיימת עבור נשים אשר הקדימו ורכשו ביטוחים פרטיים. חברות הביטוח לא רק עשויות לאשר את הטיפול. הן גם מאפשרות למטופלת לבחור את המנתח הרצוי להן. האם מאה אחוז מהנשים בעלות החזה הגדול זכאיות לטיפול בחינם, ללא עלות? יהיה זה חסר אחריות לומר זאת באופן גורף. יחד עם זאת, כל מי שסובלת מהשלכות של חזה גדול צריכה פשוט לפנות לקופת החולים או לחברת הביטוח. כך ניתן לדעת את המצב לאשורו.

מה קורה בניתוח ולאחריו?

מנתח פלסטי מומחה תמיד יקפיד לבצע עם המטופלת שיחה מקיפה ותיאום ציפיות. לפני הניתוח, זהו שלב הכרחי וחשוב. חיוני כי כל מטופלת תבין את כל המשמעות, מה אפשרי ומה לא אפשרי. בין הדברים שצריכים להיאמר, ישנם מצבים שבהם לאחר הניתוח נוצרים שטפי דם חריגים. זה קיים אך יש מה לעשות. במידת הצורך, מבצעים ניתוח נוסף, שלא משפיע על צורת השד ומטרתו אך ורק לסגור את כלי הדם.

בניתוח להקטנת החזה מבצע הרופא כמה פעולות שנועדו לפסל את השדיים. ההקטנה איננה נטולת הגבלות. לא ניתן להפוך חזה מאוד גדול לחזה קטנטן, למשל. בתיאום ככל שניתן עם רצונה של המטופלת מחליטים על כמות הרקמה שתוסר. אך הרופא איננו יכול לבצע הסרת יתר של רקמת שד מתוך חשש לפגיעה בכלי דם. מסירים רקמה של השד וכן רקמת עור שהופכת למיותרת. הרופא מסדר מחדש את מבנה השד לאחר ההקטנה. בדרך כלל, הטיפול מלווה באשפוז ללילה אחד.

ניתוח הקטנת חזה מונע הנקה, האמנם?

מיתוס ששב ועולה כאשר מדברים עם לא מעט נשים אומר כך: לאחר ניתוח הקטנת חזה האישה מאבדת לחלוטין את יכולתה להניק. בנקודה זו, אי אפשר לומר כי המיתוס מופרך אבל הוא בהחלט מוגזם. כאשר המנותחת הינה אישה צעירה, אשר שוקלת להיכנס בהמשך להיריון, חשוב לה לדעת את המצב לאשורו. לא ניתן לחזות זאת מראש, אך קיים אחוז מסוים מהמנותחות שאכן לא יכולות להניק כתוצאה מהקטנת החזה. רופאים עימם שוחחנו מגלים כי יש עוד מגוון סיבות שלא קשורות כלל לניתוח זה אשר מונעות מאישה את היכולת להניק (ההערכות מדברות על 30 אחוזים מהנשים בכלל).

עוד חשוב לציין כי לאחר ניתוח להקטנת החזה בדרך כלל נותרת צלקת בשד. זה בדרך כלל משמעותי יותר מאשר בניתוחי הגדלת חזה. למרות זאת, שביעות הרצון של המטופלות נותרת מאוד גבוהה. אחרי הכל, אי הנוחות הנוצרת בשל החזה הגדול, הכאבים, ההזעה עומדים גם הם על הפרק. על כל אישה לשאול את עצמה מה היא רוצה להשיג מהניתוח וכיצד היא רוצה את איכות חייה מכאן והלאה.

האם באמת הניתוח מאוד ארוך?

חשוב להסיר את החשש מכך שהקטנת חזה הינו ניתוח ארוך במיוחד. אמנם, זה לא הניתוח הקצר ביותר, אולם הוא גם לא ארוך באופן מיוחד. ניתוח הקטנת חזה אורך בדרך כלל בין שעתיים לבין שלוש שעות. האשפוז ללילה אחד נועד לוודא שהכל נראה תקין. לאחר מכן הרופא יזמין את המטופלת לביקורת.

כמה אפשרי להקטין

לאחר שהסברנו כי להקטנת חזה השפעה דרמטית מבחינה אסטטית וגם אורתופדית, עולה שאלה נוספת. עד כמה באמת אפשר להקטין ואיך מקבלים החלטה בעניין זה? אך יודעים איזה גודל יחמיא לגוף? הגישה הרווחת כיום היא לבצע את ההקטנה בהתאם לפרופורציה של גוף המטופלת. יש התחשבות מסוימת ברצונה של המטופלת, כך ישנו שיקול רפואי נלווה. צריך להיזהר שלא להקטין יותר מדי. אפשרי להמחיש את הדברים מראש, באמצעות שימוש בתמונות של נשים שעברו את הניתוח בעבר.

ניתוח ללא עלות בבית חולים ציבורי

שלא כמו יתר הניתוחים הפלסטיים שהם חלק מתעשיית היופי, ניתוח הקטנת חזה עשוי להיות שונה. אמנם לא כל אישה יכולה לעבור את הניתוח מטעמים רפואיים אבל אלו שכן, יכולות לעשות זאת במימון מלא של קופות החולים. על מנת לעבור את הטיפול בבית חולים ציבורי ולא בבית חולים פרטי, יש להמציא אישורים רפואיים והפניה לניתוח (על רקע רפואי, לרוב אורתופדי). על האישה לפנות לקופת החולים ולקבל את חוות הדעת ואת פירוט הממצאים הרלוונטיים, תלונות, טיפול קודם, צילומי עמוד שדרה וכיוצא באלה. במידה והאישה סובלת מכאבי גב, אם היציבה נפגעת, ורופא מטעם הקופה מציין זאת, זה צעד בכיוון הנכון. אם נקבע כי יש השפעה אורתופדית, אם הניתוח ישפר את המצב, יקל על העומס שעל עמוד השדרה או ימנע החרפה במצב, קופת החולים תעניק את ההפניה לניתוח. אז לפני שפונים לרופא פרטי ומוציאים הרבה מאוד אלפי שקלים על הניתוח, פונים ובודקים. אם את שוקלת הקטנת חזה וכאבי גב ואי נוחות מוכרים לך היטב, עמדי על זכויותיך. זו הבריאות שלך אבל זה גם הכסף שלך. והדבר האחד לא חייב לבוא על חשבון השני.

למידע נוסף, שאלות ותשובות תוכלו לקרוא בקישור הבא:


אולי יעניין אותך גם: